پرورش جلبک اسپیرولینا در خانه – بخش دوم دمای رشد

temperatura

درجه حرارت تاثیر مستقیمی بر نرخ رشد (سرعت رشد) اسپیرولینای شما دارد و تنظیم دما کار بسیار دشواری است.

در این پست راجب عوامل موثر بر رشد جلبک اسپیرولینا صحبت کردیم. این عوامل شامل نور، دما، تحرک و محیط کشت است.

در قسمت اول مقدار نور لازم برای رشد اسپیرولینا را بررسی کردیم. شما می‌توانستید اسپیرولینا را در آکواریومی که تحت تاثیر مستقیم خورشید قرار دارد، پرورش دهید. در صورت فقدان نور طبیعی میتوانستید از نور مصنوعی نیز استفاده کنید. همچنین طبق بررسی های انجام شده مشاهده کردیم که درون جلبک اسپیرولینا رنگدانه هایی وجود دارد که باعث جذب بیشتر نور خورشید میشوند.

حالا شما می‌دانید برای استفاده بهینه از نور خورشید، آکواریوم خود را در کجا قرار دهید. (به قسمت اول – روشنایی مراجعه کنید) و کلید بعدی برای پرورش موفقیت آمیز تنظیم درجه حرارت است. اسپیرولینا در دریاچه های مناطق گرمسیری رشد می‌کند. این دریاچه ها دارای درجه حرارت نسبتاً بالایی در طول سال هستند. بنابراین، اسپیرولینا به همان میزان از درجه حرارت برای رشد در آکواریوم نیاز دارد.

 

بازه دمایی رشد اسپیرولینا

برای مثال میزان رشد اسپیرولینا در دمای ۱۸ درجه سانتیگراد فقط نصف میزان آن در دمای ۲۰ درجه سانتیگراد است! نرخ رشد اسپیرولینا در دمای ۲۲درجه سانتیگراد نسبت به دمای ۲۰درجه سانتیگراد ۵۵٪ است! و در دماهای بین ۲۲ درجه سانتیگراد تا ۳۲ درجه سانتیگراد نرخ رشد ۲برابر میشود! اگرچه در دماهای بین ۳۲ درجه تا ۳۵ درجه سانتیگراد نرخ رشد تقریباً یکسان است! جلبک شما در دمای ۳۷ درجه سانتیگراد از بین می‌رود، پس حتماً مراقب دمای زمین کشت خود باشید که بیشتر از ۳۵ درجه سانتیگراد نشود! اگر که شما جلبک های خود را برای چند ساعت در دمای ۴۴ درجه سانتیگراد قرار دهید، حتماً جلبک های خود را از دست میدهید. برای درک بهتر از این عددها کافیست نمودار را مطالعه کنید.

spirulina growth rate fct temp

از طرف دیگر اسپیرولینا می‌تواند در دماهای بسیار سرد (یعنی بین ۳-۵ درجه سانتیگراد) زنده بماند. اما فقط در دمای بالای ۱۴-۱۵ درجه سانتیگراد شروع به رشد میکند و در دمای بالای ۱۸درجه سانتیگراد رشد قابل توجهی دارد.

 

حداکثر رشد اسپیرولینا در دمای ۳۵ تا ۳۷ درجه سانتیگراد شکل می گیرد!

اگرکه شما در یک منطقه بسیارگرم تصمیم به پرورش جلبک اسپیرولینا دارید، باید بر آکواریوم خود نظارت کافی داشته باشید، مخصوصاً اگر آکواریوم شما در خارج از منزل شما قرار داشته باشید. شما میتوانید دماسنجی ضدآب برای آکواریوم خود از فروشگاه ها خریداری کنید. همچنین می‌توانید با کمی هزینه بیشتر، دماسنجی که PH را کنترل می‌کند، تهیه کنید. (این یک مسئله بسیار ضروری است – به بخش «محیط کشت» مراجعه کنید)

ph meter

توصیه من برای ایجاد کردن سایه در آکواریوم این است که از موادی مثل چوب بامبو یا پارچه های مخصوص کشاورزی استفاده کنید.  تا نور از آنها به مقدار کافی عبور کند. ایجاد کردن سایه در قسمتی از آکواریوم یا حوض شما تاثیری بر بهره وری شما نخواهد داشت. حتما توجه کنید برای اینکه بهره وری زمین کشت شما کم نشود، حتما بیش از نیمی از آن، نوردهی کافی داشته باشد. در غیر این صورت عملکرد زمین شما کم می‌شود.

 

نور خورشید با دمای محیط کشت ارتباط مستقیم دارد.

بنابراین اگر بیش از ۵۰٪ آکواریوم شما به طور مداوم در سایه قرار داشت به این معناست که شما باید مکان بهتری را برای پرورش جلبک های خود پیدا کنید. طرف دیگری از منزل خود را امتحان کنید یا یک آکواریوم بزرگتر تهیه کنید. اگر عمق و وسعت زمین کشت شما زیاد باشد، گرم شدن آن بوسیله خورشید زمان زیادی نیاز خواهد داشت. شما میتوانید این آزمایش کوچک را برای خودتان انجام دهید.

یک لیوان آب سرد را در زیر نورخورشید قرار دهید و در کنار آن ظرف شیشه ای ۵ گالنی از آب سرد قرار دهید. وقتی که می‌خواهید این آزمایش را شروع کنید مطمئن شوید که دمای هر دو یکسان باشد. چه چیزی را باید اندازه گیری کنید؟ (شما به دماسنج نیازی ندارید، اختلاف دما با انگشتان خود حس خواهید کرد. یا حتی میتوانید با خوردن آب متوجه اختلاف دما شوید – اما اطمینان یابید زمانی که شیشه در خارج از نور خورشید قرار دارد، محافظی آن را پوشانده باشد. مطمئناً شما نمی‌خواهید که مگس ها یا حشرات وارد آزمایش شما شوند!) همانطور که حدس می‌زنید، مخزن بزرگتر (۵ گالن) بسیار خنک تر از شیشه است. این اثر بافر نامیده میشود. درست مثل آن است که شما یک قاشق شکر را در یک لیوان یا در همان ظرف ۵ گالنی قرار دهید. این بدان معناست که اثر بافر نتیجه مشابهی ندارد.

نکات مهم در تعیین دمای رشد جلبک اسپیرولینا

آب بیشتر در مخزن بدان معناست که تغییرات دما کمتر خواهد بود.

اما درهر صورت اجازه ندهید دمای آکواریوم شما بیشتر از ۴۰ درجه سانتیگراد شود.

اگر که شما در یک منطقه سردسیر زندگی میکنید یا اگر که اسپیرولینا را درون منزل نگه داری میکنید، باید یک بخاری الکتریکی درون آکواریوم خود قرار دهید.

برای رشد مطلوب درجه ی بخاری را در دمای بین ۳۵-۳۷ درجه سانتیگراد تنظیم کنید.

3 دیدگاه برای “پرورش جلبک اسپیرولینا در خانه – بخش دوم دمای رشد

  1. علی عباسپور گفته:

    سلام خسته نباشید. ببخشید چرا بعضی از مقالات رو که خوندم گفته بودن دمای رشد باید کمتر از ۳۷ درجه باشه؟ اما شما گفتید که بین ۳۵ تا ۳۷ درجه؟

    • admin
      admin گفته:

      سلام. ممنون از شما دوست عزیز که با توجه خاصی مطالب ما را مطالعه کردید.

      دمای ۳۷ درجه نهایت دمایی هست که جلبک اسپیرولینا می‌تونه تحمل کنه و زنده بمونه. اینکه در جاهای دیگه گفته میشه کمتر از ۳۷ برای کاهش ریسک هست که اتفاق بدی پیش نیاد که جلبک از بین بره!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *